Екологічна стежина


Екологічна стежина
«Мій рідний край – моя земля »
Створена учнями 8-9 класів
Олександрівської ЗШ I-III ступенів
Та вчителями:
Бондаренко Н.О. – вчитель географії
Коваленко Н.Ю. – вчитель фізкультури



с. Олександрівка
2012 рік


Екологічна стежина
«Мій рідний край моя земля»

I.Мета екологічної стежки:
1.     Організація вивчення об’єктів природи і природних явищ безпосередньо в природі. Навчання учнів правильно визначати види рослин, вивчати ландшафти.
2.     Озброєння учнів прийомами раціонального природокористування. Збагачення досвідом оцінювання характеру і результатів взаємодії людини та природи.
3.     Виховання екологічно грамотної поведінки в природі, уміння вести пропаганду ідей охорони природи серед однолітків та односельців. Допомога в реалізації проблем комплексного виховання.
4.     Розширення кругозору щодо сучасних природоохоронних проблем та шляхів їх вирішення.
II. Вибір маршруту і його довжина.
Розробляючи маршрут стежки, врахували такі умови:
-         Доступність маршруту,зручність транспортного сполучення;
-         Естетично і  навчально –виховна виразність навколишнього ландшафту.
Тривалість екскурсії 2-2,5 години. Довжина стежки – 2 км. Кількість зупинок 7.

Зупинка 1- школа.
Зупинка 2-обеліск слави.
Зупинка 3- центральний ставок.
Зупинка 4-річка Кагарлик.
Зупинка 5 – балка.
Зупинка6 – поле.
Зупинка 7 – витік річки Кагарлик «Джерело. Задумайся і дій» .

Опис екологічної стежини

Екологічна стежина охоплює частину села Олександрівка і прилеглі поля фермерського господарства Хаяна А.Б. та агроформування «Влада -Агро», ставки, річку Кагарлик, балку.

Учитель:
-         Ми знаходимося на початку екологічної стежки, яка складається з семи зупинок.
На кожній із них нас чекає багато цікавого і дивовижного. Під час проходження екологічною стежиною ви не будете пасивними спостерігачами, а зможете провести власні спостереження за водними об’єктами рідного села, пройнятися духом необхідності охорони природи -  цієї неповторної краси. А наскільки ця краса неповторна, ви зрозумієте коли пройдете екологічною стежкою.
Дорогі діти! Пройшовши цією стежкою, ви побачите і дізнаєтесь, як живе і почуває себе природа нашого села на початку 21 століття. Я хочу, щоб у вас закріпилося бажання зберегти і захистити водні об’єкти від бездушного і нерозумного їх використання. Невимовно прекрасна наша земля. І скільки б ми не милувалися її краєвидами, завжди відкриваємо щось нове, а душа наша сповнюється, збагачується і красою, і добром, за що ми маємо бути вдячними матері своїй – Природі. Великий український поет М.Т. Рильський написав:
«Природа – мати, будь же сином,
А не естетом».
Бути естетом, на думку поета,- лише милуватись красою природи, а бути сином -  значить і піклуватись про неї і берегти і примножувати її красу.

Ви озирніться навкруги!
Яка довкола насолода!
А ліс, і річка, і луги -
Прекрасна матінка – Природа!

Ну що ж щасливої дороги!


Зупинка 1 «Школа – велика дитяча країна.»


14 жовтня 1975 року пролунав перший дзвінок у новому приміщенні школи. Цього ж року посаджено тополі,як зелену алею, горобину, луки, фруктовий сад. У кожного класу є свої квітники є чим милуватися, особливо навесні і влітку, коли квітують тюльпани, бузок, нарциси, піони.  Божественна краса панує навколо. На шкільному подвір»ї біля колодязя росте кущ калини. Бо без верби і калини – нема України. Полюбили нашу школу і лелеки, які звили своє гніздечко на водонапірній башні  і щороку висиджують своїх малят.

 Школа – велика дитяча країна,
В ній відкривається білий наш світ.
Тут пізнає себе кожна дитина,
І відправляється звідси в політ.
Знань надається тут першооснова,
Жити, дружити учились ми в ній.
Школу скінчили та линемо знову
В дзвінкоголосий і радісний рій.
В школі так щиро сміятися вміли,
Рішення легко приймалися в нас.
Впевнено всі ми до мрії летіли…
А повернутись не сила й не час…



Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніша калина за всіх,
Бо є символом рідного краю!
Акція «Годівничка».
Послухай,птах співа в гаю –
Ця пісня солов’їна .
Шануй, люби, все бережи,
Бо це твоя родина.

Зупинка 2 «Обеліск слави»

На південний схід від школи, в центрі є обеліск слави, біля сільського клубу. Це меморіал односельцям, що не повернулися з війни. Наші діти доглядають за пам’ятниками, висаджують квіти. Тут проводяться урочисті збори до дня Перемоги та інших свят. На обеліску викарбувані імена 186 односельців , які не повернулися з війни.


Життя торжествує в новім поколінні,
Та болі минулі довіку нетлінні.
З граніту волає грізно і люто:
«Ніхто не забутий, ніщо не забуте».

Зупинка 3. Центральний ставок.

Ставок  утворений мешканцями села для зєднання лівого і правого берега річки Кагарлик. Діти відмітили, що кращі роки свого дитинства, вони провели на берегах цього ставка купаючись у його водах.
Вчитель:
Діти, а чи замислювались ви над тим як живе ставок, які в нього радощі і тривоги? Який його екологічний стан? Вслухаємося в дзюрчання і шум води та почуємо у них невеселі мелодії, а благання про допомогу. Прикро те, що частина жителів нашого села складають на березі ставка купи сміття. Всі ці нечистоти змиваються у ставок. Все це призводить до масової загибелі риби. Тільки від нас залежить доля ставка чи буде він з чистою і прозорою водою, чи перетвориться на стічні канали. Оберігаємо чисті води ставків, щоб нащадки дякували нам за збережену  чисту природу. Щоб і надалі наше око вабили білосніжні лебеді, які є його окрасою та виводили б своїх малят.



Біля ставка ми зробили його опис:
1.     Географічне положення.
2.     Виміряли глибину.
3.     Визначили колір води і температуру. Будову його дна.
4.     Ознайомилися з рослинами на його берегах.


Із водню й кисню ти в Галактиці родилась,
Ти з нашою планетою зріднились,
Щоб дать життя на ній,
Землі – планеті голубій.
Ти найвеличніше в світі багатство!
То як тебе не берегти?
Забруднюючи води, прісні і солоні,
З водою, ми залишимося без води!


Зупинка 4. Балка.

До четвертої зупинки «Балка» ми прямуємо від ставка на південь в сторону села Олександро – Завадське, її протяжність біля 1 км. Тут знаходиться агроформування «Влада - Агро». Його спеціалізація рослинництво. Далі на схід – фермерське господарство Хаяна А.Б. та зернові склади «Влади - Агро». За допомогою нівеліра зробили заміри балки, ознайомилися із її рослинним і тваринним світом. Зробили висновок, що балка – це є частина природного степу.


Сюди, сюди, спішу з дитячих літ-
У різнотрав`я, у цвітасті барви,
Де клопіт бджіл, метелика політ
В музичній тиші творять настрій гарний.
Ах, як кульбабки сонячно цвітуть
І синьо-жовто – проліски, фіалка!..
Я стільки див знаходжу завжди тут,
І всі дарує медоносна балка.


Зупинка 5. Поле.
Поле – комора людини.
План
1)    Що таке поле?
2)    Рослини поля.
3)    Значення та проблеми.

Вчитель:
-         А зараз ми ознайомимось з такою екосистемою, як поле. З одного боку, поле нам може нагадати степ, але це ділянка, де працює людина, тобто штучна екосистема. Його призначення – дати людині добрий та багатий урожай. У полі ростуть різні види рослин, як культурні, так і дикі. До культурних належать зернові (пшениця,жито,овес), технічні (соняшник,буряки, кукурудза) та ін. З диких трапляється осот, пирій, полин – це все бур`яни. Прикрашають поле своєю красою польові квіти: волошки, мак та інші. Тваринний світ не багатий. Гризуни, комахи, птахи – всі вони є часткою цієї екосистеми і мають своє значення. Але найголовніше те, що поле – це комора людини. Адже саме в полі людина вирощує багато продуктів харчування на цілий рік. Недарма кажуть люди, працюючи навесні у полі: «Весняний день цілий рік годує», «Що даси землі – те і візьмеш від неї».
  Степові простори облямовані лісосмугами, які захищають поля від вітру, грунти – від руйнування.
Слід відмітити, що поля на території нашого села в руках дбайливих про її родючість.
У нашій місцевості найбільш родючі чорноземні грунти, на яких рослини добре розвиваються й дають великий врожай зернових.

Земля…
Завжди гарна, як на свято,
Мила, щедра і багата,
Як за неї добре дбати –
Нагодує всіх, як мати.


Так фундаментом екологічного розвитку України є земля. Та як відомо, один гектар сільськогосподарських угідь в Україні дає продукції лише на 450 дол. США, тоді як у Німеччині – на 2650, Нідерландах – на 8900 дол.
Територія України відзначається найбільшим у світі землеробським освоєнням, що не є екологічно виправданим. За розрахунками вчених кожного року знищується 50 тонн родючого грунту.
Усі грунти України потребують дбайливого використання й охорони. Адже грунти найважливіші природні ресурси держави, національне багатство українського народу.


Зупинка 6. Річка Кагарлик .

Річка Кагарлик бере початок із джерела, що на сході села Олександрівки та біля села Ліски Новоукраїнського району. Річечка зовсім маленька і мілководна. В деяких місцях її може перестрибнути навіть дитина. Але коли випадають рясні дощі, її води піднімаються, течія стає бурхливою, вона розмиває берег, затоплює городи, які підступили надто близько до води. Говорять, що колись у річці водилася риба. На жаль, риби тут зараз майже немає. Люди занедбали річку, як і багато інших малих річок України. Кагарлик гине. Влітку – це маленький струмочок, який заріс очеретом. На берегах річки ,з джерельця, люди беруть воду і поливають городи. Тому,діти вам потрібно починати розчищати джерела, допомагати їм відродитись, не дати загинути річці. А для того, щоб наша річка не зникла зовсім, необхідно розчистити її річище, а береги обсадити деревами. 


Опис річки ми зробили за планом:
1)    Назва.
2)    Напрямок.
3)    Глибина.
4)    Умовні знаки.
5)    Мешканці: риби, земноводні.
6)    Рослини та тварини біля водоймища.
7)    Значення водоймищ для людини


Біля нашого села
Вибігла із джерела:
Між лугами, між полями,
Між крутими берегами
До Синюхи побрела
Голуба вода тече
Вється наче стрічка,
Здогадалися, що це?
Неглибока річка.


Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)
Тече, тече – не витече, біжить, біжить – не вибіжить. (Річка)
Бігла – шуміла, заснула – заблищала. (Річка)
Крутиться – вертиться, берега держиться. (Річка).


Сьома зупинка – « Джерело. Задумайся і дій»

Заплющте очі й уявіть собі планету без води, що буде? Вона стане кам’яною бездиханною кулею. Про життя на ній не може бути і мови. Наші предки це добре усвідомлювали. Колись парубок, ідучи в жовніри, прочищав 12 джерел, аби «його куля не взяла». Часто старші говорили своїм дітям, що в морському тілі є багато води, вона зв’язана з усіма водами на світі. Пошануєш водичку – вона тебе врятує, не пошануєш – навіть освячена не допоможе. Чисту воду з джерела люди використовували для пиття та інших потреб. А що ми бачимо зараз? Зарості очерету, звалище сміття, брудна вода…

Бережіть джерельце люди,
І воно напоїть вас.
Хай дзюрчать джерельця всюди,
Заклинаємо ми вас.

З джерела бере початок річка Кагарлик.  Джерело знаходиться в заростях очерету.
                                                   Вчитель:
-         Ми дісталися до нього обклали камінням, напилися чистої джерельної води, визначили температуру води, прислухалися як дзюрчить джерельце.

Холодні води кришталеві
З землі несеш ти, джерело!
Робити справи щотижневі,-
Всім спраглим сили надало;

Жива вода твоя джерельна,
У спеку тіло холодить
І втома із душі, земельна,
Тебе ковтнувши відлетить;

Твій спів, ласкаво – говірливий,
Серцям людський спокій несе,
Де ти пробилось, - люд щасливий
В надії, що життя спасе!

Від останньої зупинки ми веселі і втомлені вулицею Леніна поверталися до школи. Для себе ми склали такі гасла:

ü Збережи, не ламай!
ü Допоможи не зривай!
ü Прибери не пали!
ü Попередь, не сміти!
ü Сповісти, не вбивай!
ü Заборони, не кричи!
ü Пильнуй, не заплямуй!
Вчитель:
-         В усьому світі поступово зростає усвідомлення того, що руйнуючи навколишнє середовище, суспільство нищить майбутнє. На захист довкілля піднімають свій голос тисячі людей: на різних континентах, різного віку, різної професійної підготовки.

Хай думка оця в кожнім серці озветься,
Усе бережіть, що природою зветься!

Нехай повік земна квітує врода,
Хай береже вас матінка Природа!









Немає коментарів:

Дописати коментар